منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة الببغاوات

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 08-09-2008, 07:11 PM   #1
فيع
هاوي

ارجو المساعدة من الخبراء فى تدريب البغبغاء "مش اى حد يدخل ويقول اى كلام وخلاص"

انا جبت درة هندى من 12 يوم وعمرة 6شهور ونصف
المهم انا وضعت البغبغاء فى غرفة الجلوس بجانب عصافيرى
المهم هو دلوقتى بياكل عادى ولما احطلة فاكهة وخيار بيروح ياكلهم
وبيلعب ويرمى اطباق الاكل ويعقد ياكل حديد القفص
والاقية ساعات يصفر ويقلد صوت عصافيرى ويصفر
وساعات الاقية يطلع منقارة من القفص زى مايكون عايز يهرب
المهم المشكلة الوحيدة
انى لما اجى احطلة الاكل او فاكهة يصرخ ويفرفر
ومش عارف هل عايفضل كدة يخاف منى؟؟
ولا لا؟
وامتى عاينفع ادربة واخلية يقف على ايدية واخلية يتكلم؟
ولا كدة خلاص مش عاينفع ادربة؟

ملحوظة:مش عايز حد ينصحنى ويقولى غير البغبغاء او جيب اصغر منة علشان ببساطة شكلة عاجبنى وسعرة كمان مناسب
فيع غير متصل  
قديم 08-09-2008, 07:57 PM   #2
فخر الدين
خــــــــــبير

الصورة الرمزية فخر الدين

رد: ارجو المساعدة من الخبراء فى تدريب البغبغاء "مش اى حد يدخل ويقول اى كلام وخلاص"

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخي الكريم اعتب عليك فقط في عنوان موضوعك "مش اى حد يدخل ويقول اى كلام وخلاص"
حتى لو حد قال اي كلام يعني فأكيد قصده المساعده والخير .

المهم بالنسبه لسؤال حضرتك فإجابته ببساطه ان الدره الهنديه مالم تروض من سن صغيره جدا قبل الفطام وتطعم باليد فإنها للاسف تكون صعبه الترويض علاوة على ان هناك نوعين من الدره المطوقه الخضراء منها الهنديه وهي طباعها اهدأ واسعل في التدريب والدره الافريقيه وهي طباعها حاده وشرسه وعصبيه جدا وصعبة في التدريب والفرق بينهم مع احترامي لحضرتك لا يعرفه الا الغواه المخضرمين في تربيتها رغم انه بسيط واختلاف في درجة لون المنقار مثلا (احمر غامق والسفلي مائل للسواد في الافريقي) وفي طول الجسم.
لن اقول لك غيرها او جيب اصغر منها لكن اقول لك ارضى بواقعك واهتم بطيرك وسيكون افضل من طيور كثيره مروضه واليفه باهتمامك ورعايتك .

حضرتك عرفت منين ان عمره ستة شهور ونصف؟

لو لم تكن مصر العريقة موطنى
لغرست بين ترابها وجدانى

فخر الدين
فخر الدين غير متصل  
قديم 08-09-2008, 09:24 PM   #3
bahzad_76
هاوي نشيط

الصورة الرمزية bahzad_76

رد: ارجو المساعدة من الخبراء فى تدريب البغبغاء "مش اى حد يدخل ويقول اى كلام وخلاص"

تحية يا اخ فخر الدين والله يخلي مصر

كلام حلو بس الي اني اعرفه انو الدره في منو هندية وهو العادي ذو الحجم الوسط والدره النيبالية وهو ذو الحجم الكبير والي على جناحاتو لطخه حمراء بس الدره الافريقية اول مره اسمع بيها وياريت توضح النا هذا النوع ونكون لك من الشاكرين
bahzad_76 غير متصل  
قديم 08-09-2008, 11:42 PM   #4
فخر الدين
خــــــــــبير

الصورة الرمزية فخر الدين

السلام عليكم اخي الكريم bahzad_76

بالنسبه للنوع اللي حضرتك تقصده بالدره النيباليه هو (الاليكساندرين) وهو كما وصفته حضرتك ويوجد موضوع لي هنا عالمنتدى عنه بعنوان الاسكندر في مملكة الببغاوات .

صورة الدره من نوع الايكساندرين
[IMG]http://rds.yahoo.com/_ylt=A9G_bF5mi8VIwxABoPyjzbkF/SIG=12qpigptf/EXP=1220992230/**http%3A//www.avianweb.com/images/birds/parrots/ringnecks/alexandrine.jpg[/IMG]

اما ما قصدته انا فهو عن الدره الخضراء المطوقه ولها نوعان منها الهنديه ومنها الافريقيه وساضع صور لهما توضح الفرق الذي ذكرته في مشاركتي السابقه

اولا صورة الدره الأفريقيه

ثانيا صورة الدره الهنديه

[IMG]http://rds.yahoo.com/_ylt=A9G_bF6lkcVItfEAXKSjzbkF/SIG=125tftoqd/EXP=1220993829/**http%3A//www.indianringneck.com/indian_ringneck.jpg[/IMG]

لغرست بين ترابها وجدانى

فخر الدين
فخر الدين غير متصل  
قديم 08-09-2008, 11:59 PM   #5
فخر الدين
خــــــــــبير

الصورة الرمزية فخر الدين

انا اسف احترت في وضع الصور وغلبت

لغرست بين ترابها وجدانى

فخر الدين
فخر الدين غير متصل  
قديم 09-09-2008, 01:50 AM   #6
فيع
هاوي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فخر الدين مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخي الكريم اعتب عليك فقط في عنوان موضوعك "مش اى حد يدخل ويقول اى كلام وخلاص"
حتى لو حد قال اي كلام يعني فأكيد قصده المساعده والخير .

المهم بالنسبه لسؤال حضرتك فإجابته ببساطه ان الدره الهنديه مالم تروض من سن صغيره جدا قبل الفطام وتطعم باليد فإنها للاسف تكون صعبه الترويض علاوة على ان هناك نوعين من الدره المطوقه الخضراء منها الهنديه وهي طباعها اهدأ واسعل في التدريب والدره الافريقيه وهي طباعها حاده وشرسه وعصبيه جدا وصعبة في التدريب والفرق بينهم مع احترامي لحضرتك لا يعرفه الا الغواه المخضرمين في تربيتها رغم انه بسيط واختلاف في درجة لون المنقار مثلا (احمر غامق والسفلي مائل للسواد في الافريقي) وفي طول الجسم.
لن اقول لك غيرها او جيب اصغر منها لكن اقول لك ارضى بواقعك واهتم بطيرك وسيكون افضل من طيور كثيره مروضه واليفه باهتمامك ورعايتك .

حضرتك عرفت منين ان عمره ستة شهور ونصف؟
شكرااا على ردك
بس انا عندى كذا ملاحظة:
انا لسة جديد فى موضوع البغبغاوات دة فامن الصعب انى اجيب بغبغاء لسة لم يفطم "لانة 100/100 عايموت منى علشان انا مش خبير فى الموضوع دة"

وثانى حاجة انا مش فاهم ازاى عايبقى صعب التدريب يعنى عايخاف منى على طول كل ما اقرب من القفص

وثالثا:هو الفرق بين منقار الهندى والافريقى قبل سن البلوغ ولا بعد سن البلوغ؟

مع ملاحظة ان بغبغائى منقارة احمر فاتح وفى اخر اخر المنقار غامق

وعرفت عمرة ان عندة 6شهور ونصف من صديقى "اصل هو غاوى تربية البغبغاوات من زمان وهو باع لى هذا الصغير وطبعا مش عايكذب عليا وفعلا هو باين علية انة صغير لان حجمة صغير"
فيع غير متصل  
قديم 09-09-2008, 02:36 PM   #7
bahzad_76
هاوي نشيط

الصورة الرمزية bahzad_76

ياريت يا اخ فيع تحط الصورة حتى الجواب يكون دقيق

وشكرا جدا للاخ فخر الدين ولو انو ماشفنا الصورة انا عندي دره ولكن ما شرحك اعتقد انو هندي وهو اليف معي يعني لما بفتح القفص بيجري ويصعد على ايدي بس لما بطلعوا بيحاول يهرب بس مشكلتوا شكلو وطرحت مشكلتي اكثر من مره في المنتدى بس من دون اجوبة شافية حيث انو ريش مهترء ومو مرتب مع اني بنوع في الاكل كثير وبيستحما كويز ياترى تقدر تساعدني
bahzad_76 غير متصل  
قديم 09-09-2008, 06:56 PM   #8
فيع
هاوي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bahzad_76 مشاهدة المشاركة
ياريت يا اخ فيع تحط الصورة حتى الجواب يكون دقيق

وشكرا جدا للاخ فخر الدين ولو انو ماشفنا الصورة انا عندي دره ولكن ما شرحك اعتقد انو هندي وهو اليف معي يعني لما بفتح القفص بيجري ويصعد على ايدي بس لما بطلعوا بيحاول يهرب بس مشكلتوا شكلو وطرحت مشكلتي اكثر من مره في المنتدى بس من دون اجوبة شافية حيث انو ريش مهترء ومو مرتب مع اني بنوع في الاكل كثير وبيستحما كويز ياترى تقدر تساعدني
ممكن تعمل موضوع لاستفسارك او تبعت رسائل خاصة للاخ فخر الدين
انا مش عامل الموضوع دة لاستفسارات الاعضاء
وبعدين سورى فى الكلمة انا استفدت من مشاركتك اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فيع غير متصل  
قديم 09-09-2008, 11:47 PM   #9
bahzad_76
هاوي نشيط

الصورة الرمزية bahzad_76

انت من اول ما دخلت المنتدى يا فيع وانت كلامك مش مهذب واسلوبك فظ بصراحة .. بس لانو انت هاوي جديد مش حنلومك ده منتدى مش شقه انت شاريها
وفيها ايه لما واحد يسال سؤال غير سؤالك كلو عن نفس الموضوع والكل بيستفيد واولهم انت وتحصل على معلومات ولو درت في المنتدى حتشوف اخوان داخلين ومنطين جواب هو ( مش عارف الاجابة ) يعني ده عادي المهم خلي موضوعك ليك ويارب واحد يفيدك بس بالزوق والاحترام مش زي اسلوبك .
bahzad_76 غير متصل  
قديم 09-09-2008, 11:53 PM   #10
bahzad_76
هاوي نشيط

الصورة الرمزية bahzad_76

انت من اول ما دخلت المنتدى يا فيع وانت كلامك مش مهذب واسلوبك فظ بصراحة .. بس لانو انت هاوي جديد مش حنلومك ده منتدى مش شقه انت شاريها
وفيها ايه لما واحد يسال سؤال غير سؤالك كلو عن نفس الموضوع والكل بيستفيد واولهم انت وتحصل على معلومات ولو درت في المنتدى حتشوف اخوان داخلين ومنطين جواب هو ( مش عارف الاجابة ) يعني ده عادي المهم خلي موضوعك ليك ويارب واحد يفيدك بس بالزوق والاحترام مش زي اسلوبك .
bahzad_76 غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks