منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة القطط > سؤال و جواب لقسم هواة القطط

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 14-03-2012, 08:42 PM   #1
sheko34
هاوي جديد

44 ضروري جدا جدا ارجو المساعدة

السلام عليكم

عندي قط واريد اخذه معي بالطائرة من الرياض الى القاهرة وسالت الخطوط السعودية وافادوني بانه يجب احضار شهادة صحية والذهاب بها الى وزارة الصحة وسوف تقوم الوزارة باعطائي دفتر مثل جواز السفر واقوم باحضار قفص ومن الممكن اخذ القط معي فالكابينة
ذهبت للطبيب البيطري فقام بالكشف على القط للتاكد من خلوه من اي مرض وقام باعطائه تطعيم واحد ( حقنة واحدة فالرقبة ) واعطاني دفتر يشبه جواز السفر وكتب فيه بيانات القط من اللون وةالنوع وقام بختم احدى صفحاته ووضع عليها استيكر يفيد انه تم تطعيم القط ضد داء الكلب وقال لي قم بتصوير القط وبهذا الدفتر يمكنك السفر به الى اي مكان ولست بحاجة الى الذهاب الى الوزارة او اي شيء اخر

اريد ان اعرف هل هذا الكلام صحيح ام ان هناك اجراءات اخرى لابد ان اعملها وهل هناك احتمال بان ترفض مصر دخول القط وماهو المطلوب مني تفصيلا
وهل علي الذهاب بالقط يوم السفر الى المطار قسم الشحن ام انني اذهب به الى نفس صالة الركاب التي نذهب اليها للسفر واحمله معي مثل اي شيء اخر في قفص

موعد سفري بعد عدة ايام قليلة ولا يوجد عندي اي مجال للعودة .. بمعنى لو حدث اي شيء لا قدر الله فساضطر الى اطلاق القط خارج المطار ولن استطيع اخذه معي ولن يكون هناك اي شخص ياخذه الى مكان امن

ارجوكم اريد شرح تفصيلي لعملية الشحن والطريقة والاجراءات في اسرع وقت ممكن...عاجل جداااااااااااااااااااا
sheko34 غير متصل  
قديم 14-03-2012, 08:55 PM   #2
شاهستا
عضوية شرفية

الصورة الرمزية شاهستا

رد: ضروري جدا جدا ارجو المساعدة

وعليكم السلام ورحمه الله

اتفضل اللينك دة يمكن يفيدك

طريقة السفر مع القطط

وان شاء الله الاعضاء الى عندهم معلومات يفيدوووكـ

شاهستا غير متصل  
قديم 15-03-2012, 03:13 AM   #3
MAMAMy
محترف

الصورة الرمزية MAMAMy

لا لازم تروح وزارة الزراعة تختمها لك ( جنب مستشفى الملك عبد العزيز‏)‏
و اظن انك لازم تروح قبل معاد السفر بحوالى ثلاث اربع ساعات المطار علشان تتاكد من الاجراتو لو وزن القطه اكثر من خمسه كيلو هاتدفع زى ماقالت شاهستا فى اللينك و لوهيه القطه فعلا اكتر من خمسه كيلو ممكن يحطوها مع الشنط
بس اكيد اهم حاجه تتاكد ان شركه الطيران بتسمح بالحيوانات الاليفه
و ممكن كمان تتصل بالسفاره المصريه علشان تتاكد من الاجرات
و اظن ان الورق مده بتاعته اسبوعين تقريبا
و خد بالك ان السفر من السعوديه لمصر اسهل من السفر من مصر لسعودسه
و ياريت لما توصل بالسلامه تحكيلي عن اللى حصل لان معلوماتى من الانترنت بس لم اجرب بنفسي وانا الصراحه خايفه من الحكايه دى علشان انا مجربتهاش قبل كده و ان شاء الله ربنا يسهلك و يسر الموضوع لك ان شاء الله
بس بليز تحكيلي عن تجربتك بعد الوصول بالسلامه ان شاء الله عن الى حصل حتى على الخاص
و يارب الاعضاء يفيدوك اكتر منى
قديم 15-03-2012, 02:27 PM   #4
sheko34
هاوي جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شاهستا مشاهدة المشاركة
وعليكم السلام ورحمه الله

اتفضل اللينك دة يمكن يفيدك

طريقة السفر مع القطط

وان شاء الله الاعضاء الى عندهم معلومات يفيدوووكـ

شكرا على ردك وانا هقرا الموضوع بالتفصيل ان شاء الله
sheko34 غير متصل  
قديم 15-03-2012, 02:30 PM   #5
sheko34
هاوي جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MAMAMy مشاهدة المشاركة
لا لازم تروح وزارة الزراعة تختمها لك ( جنب مستشفى الملك عبد العزيز‏)‏
و اظن انك لازم تروح قبل معاد السفر بحوالى ثلاث اربع ساعات المطار علشان تتاكد من الاجراتو لو وزن القطه اكثر من خمسه كيلو هاتدفع زى ماقالت شاهستا فى اللينك و لوهيه القطه فعلا اكتر من خمسه كيلو ممكن يحطوها مع الشنط
بس اكيد اهم حاجه تتاكد ان شركه الطيران بتسمح بالحيوانات الاليفه
و ممكن كمان تتصل بالسفاره المصريه علشان تتاكد من الاجرات
و اظن ان الورق مده بتاعته اسبوعين تقريبا
و خد بالك ان السفر من السعوديه لمصر اسهل من السفر من مصر لسعودسه
و ياريت لما توصل بالسلامه تحكيلي عن اللى حصل لان معلوماتى من الانترنت بس لم اجرب بنفسي وانا الصراحه خايفه من الحكايه دى علشان انا مجربتهاش قبل كده و ان شاء الله ربنا يسهلك و يسر الموضوع لك ان شاء الله
بس بليز تحكيلي عن تجربتك بعد الوصول بالسلامه ان شاء الله عن الى حصل حتى على الخاص
و يارب الاعضاء يفيدوك اكتر منى

شكرا ليكي على ردك بس هو لو هياخد الورق اسبوعين يبقى كدة انا مش هلحق للاسف ومفيش اودامي غير حل اني لما احجز التذكرة اسال موظفين الخطوط السعودية ازا كان ورقي كدة كفاية ولا لا...وهحاول اعرف منهم لان كدة خلاص لو هياخد الورق اسبوعين يبقى راحت عليا ودة لاني اعتمدت على كلام الدكتور اللي كان بيتكلم بثقة اوي ويقولي مش محتاج تروح اي مكان خلاص واطلع بالقطة المطار بالدفتر دة
ربنا يستر
sheko34 غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
المساعدة, ارجو, ضروري