منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة القوارض والأرانب > سؤال وجواب لقسم هواة القوارض

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 30-07-2011, 03:35 PM   #1
افراح الليل
هاوي جديد

الصورة الرمزية افراح الليل

57 افيدوني الله يسعدكم...

انا قبل سنه تقريبا اشتريت زوج هامستر روسي ومر شهر بسلام وبعد هذا الشهر ولدت الانثى باربعه صغار في الليل والحمدلله رحت نمت وانا فرحان ومبسووووووط وصحيت الصباح لقيت كل المواليد ماتوا ونظفت القفص وبعد هذي الحادثه باربعة ايام بدات الانثى تعتدي على الذكر بشكل مستمر وتضربه وتعضه وما تبغاه يطلع من الكوخ الصغير اللي في ركن القفص واذا طلع بتفقع وجهه
واستمر الحال كذا يومين وبعدين قررت افصلهم واشتريت قفص ثاني وحطيت الذكر فيه وخليتهم بعيدين عن بعض لمدة خمسة عشان تهدى النفوس وينسون المشاكل وبعد الخمسه الايام هذي اللي ضلوا فيها بعيدين عن بعض قلت ارجع الذكر للانثى واشوف وكان موعد لقائهما بعد العصر وياليتني مادخلت الذكر انهالت عليه الانثى ضربا وعضته في رقبته عضه قويه وطلع شوية دم ورجعت الذكر مسكين لقفصه وهو حزين من الاستقبال اللي شافه من الانثى .. وانا احترت وش السبب اللي يخلي الانثى ماتبي الذكر اللي اعرفه انا ان النوع الروسي عادي يجتمعون والسوري ما يجتمعون الا وقت التزاوج فاحترت من الموضوع المهم..مات الذكر في اليوم الثاني من عضة الانثى وبعدين خفت اشتري ذكر ثاني للانثى ويطلع مو رجال ورمه واتورط قلت احسن شي ابيع الانثى ورحت محل صغير حق حيوانات يبيع سمك وعصافير زينه وبس وقلت للعامل اللي فيه بكم تشتري الانثى هذي قال انا مافي يشتري هذا(بنقالي)قلت تكفى يامحمد وبعد محاولات ومفاصلات وكلام كثير رضي ياخذها ببلاش ويبيعها ويستفيد..
والحين جا في بالي اني اشتري زوج هامستر روسي بس اخاف يصير مثل ما صار اول واخاف
اشتري سوري لان مشهور عنه ان ريحته جدا معفنه وكريهه تكفووووون يا اهل الخبره ساعدوني واختارو عني ودلوني للشي الصح واتمنى محد يمر على الموضوع من دون مايرد ارجوكم ارجوكم..وشكرا مقدما...
افراح الليل غير متصل  
قديم 30-07-2011, 03:46 PM   #2
Coupooo
هاوي فعال

الصورة الرمزية Coupooo

رد: افيدوني الله يسعدكم...

بص يا معلم .... الى حصل ده عادى و مكنتش مستغرب منه ... اول حاجة لازم تفكر زى الهامستر بالضبط

الى حصل عندك ان الذكر قتل الاولاد بطريقة غير مباشرة . ازاى ؟؟؟ الذكر كان مصدر تهديد للانثى عشان كدة هى قتلت ولادها و دى قاعدة عند الهامسترات عموما و معرفش ليه ( اقتل ولادى بنفسى احسن محد تانى يقتلهم ) و طبعا بما ان الذكر مصدر تهديد فكان لازم يحصل انها تمنعه من الاقتراب منها تماما

الى انت عملتوا فانك فصلتهم ده تصرف صحيح 100% بس الغلطة انك رجت الذكر عند الانثى مش العكس طبعا الانثى فى بيتها و فجاءة دخل عليها واحد ... المطلوب منها تعمل ايه غير انها تدافع عن مكانها

هى دى الغلطة الى انت عملتها .... كان المفروض انك تحط الاثنين فى مكان غير اماكنهم خالص او تحط الانثى عند الذكر

و ان شاء الله متتكررش المشكلة دى معاك تانى

التعديل الأخير تم بواسطة : marshmallow بتاريخ 30-07-2011 الساعة 04:28 PM. السبب: اضـآفة الختم
Coupooo غير متصل  
قديم 30-07-2011, 04:38 PM   #3
افراح الليل
هاوي جديد

الله يعطيك الف الف عافيه يا كابتن وانا شفت صور حيواناتك جدا روعه وباين عليك فاهم في تربية الحيوانا ويا ليت ما تبخل عليه لان عندي سؤال انا عايز اشتري هامستر برايك ايش الاحسن السوري ولا الروسي ؟؟وياليت تديني شوية معلومات عن السوري لاني متخوف من تربية السوري؟؟...وشكرا لك مقدما..
افراح الليل غير متصل  
قديم 30-07-2011, 05:21 PM   #4
Coupooo
هاوي فعال

الصورة الرمزية Coupooo

عزيزي افراح الليل .... انا بفضل الهامستر السورى جدا جدا جدا ... اولا لانه حيوان بيفهم ... و الهامستر السورى حيوان سهل جدا التعامل معاه ... بس انت لازم تتعامل معاه بحرص شوية اول لما تجيبه ... بس بعد شهر بالكتير حتكونو حبايب و ملكوش غير بعض و بالنسبة لمشكلة الريحة الي بسبب البول دى حلها سهل جدا ... كل الى عليك انك تسيب الهامستر يختار ركن من الحوض عشان يعمل فيه و بمجرد متعرف المكان ده هات طبق مناسب لحجم الهامستر و حط فيه النشارة الى متسخة و حط الطبق فى نفس الركن تانى و الهامستر لوحدة حيروح يعمل هناك و كل ما عليك بعدها انك تنضف الطبق كل يومين و بكدة مش حيكون في ريحة خالص ...

Life is easy man

و شكرا دلع بسة على الختم

Coupooo غير متصل  
قديم 30-07-2011, 10:55 PM   #5
افراح الليل
هاوي جديد

جزاك الله الف خير والله يعطيك الف الف الف عافيه على المعلومت الحلوه هذي واي احد عنده معلومات ثانيه عن الهامسترات السوريه لا يبخل عليه وعلى القراء .. وشكرا ..
افراح الليل غير متصل  
قديم 31-07-2011, 10:22 AM   #6
Coupooo
هاوي فعال

الصورة الرمزية Coupooo

العفو يا باشا .... انا تحت امرك فى اى وقت ... شوف انت محتاج ايه و قولى بس

Coupooo غير متصل  
قديم 31-07-2011, 02:32 PM   #7
افراح الليل
هاوي جديد

الله يعطيك الف الف عافيه وفضلت عليه اللي عايزه منك كم سؤال بما انك نصحتني بالهامستر السوري ممكن تقولي احط الانثى مع الذكر في قفص واحد ولا افصلهم وكيف اقدر اتخلص من الرائحه الكريهه بتاعت البول ؟؟وشكرا..
افراح الليل غير متصل  
قديم 31-07-2011, 03:25 PM   #8
Coupooo
هاوي فعال

الصورة الرمزية Coupooo

بص .... انت لو جبت هامسترات ذكر و انثى من المحل و من نفس القفص ... فانت ممكن تحطهم مع بعض على طول مفيش مشاكل ... لكن لو هتجيب كل واحد من مكان يفضل انك تعرفهم على بعض الاول ... و فى الحالة دى احتمال كبير يحصل تزاوج بينهم و ممكن لأ ... فى حالة انه لا .... حط الاتنين مع بعض فى نفس الحوض بس خليك متابعهم لمدة 15 دقيقة مثلا... لان الذكر احيانا هيحاول يتجوز بالعافية و ده ممكن يستفذ الانثى و تضربه عشان كدة لازم تتابعهم اول متحطهم و لو لاحظت اى عراك بينهم ابعدهم عن بعض بإيديك بسرعة ( متخفش محدش هيعضك منهم خالص ) .

كدة احتمالات الزواج بينهم هتكون قليلة نسبيا ... لان الذكر على طول معاها ... هيتجوزوا لما يجيلهم مزاج .... لكن انت لو عايز الزواج يحصل فورى لازم تعزل الذكر على الاقل 3 ايام و بعدها تجيبه هو و هى و تحطهم فى مكان جديد او محايد بمعنى اصح

و طبعا متنساش انك بمجرد متلاحظ ان الانثى حامل لازم تعزل الذكر

و بالنسبة لمشكلة الريحة انا كنت قولت لك الحل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Coupooo مشاهدة المشاركة
بالنسبة لمشكلة الريحة الي بسبب البول دى حلها سهل جدا ... كل الى عليك انك تسيب الهامستر يختار ركن من الحوض عشان يعمل فيه و بمجرد متعرف المكان ده هات طبق مناسب لحجم الهامستر و حط فيه النشارة الى متسخة و حط الطبق فى نفس الركن تانى و الهامستر لوحدة حيروح يعمل هناك و كل ما عليك بعدها انك تنضف الطبق كل يومين و بكدة مش حيكون في ريحة خالص ...

Life is easy man

و اى خدمة

Coupooo غير متصل  
قديم 31-07-2011, 04:31 PM   #9
افراح الليل
هاوي جديد

طيب انا سمعت ان النوع السوري سيء في الانتاج يعني ما تحمل الانثى الا بعد عناء وتعب واذا ولدت تاكل اطفالها ايه رايك في هذا الكلام؟؟
افراح الليل غير متصل  
قديم 31-07-2011, 05:06 PM   #10
Coupooo
هاوي فعال

الصورة الرمزية Coupooo

يا صحبى ... الهامسترات السورية احسن هامسترات ... و الفكرة الى انت اخدها عنهم دى غلط جدا ... اهم شئ انك تكون فاهم طبيعة الحيوان الي هتربيه ... و بعد كدة كل حاجة هتتلاقيها سهلة جدا

بالنسبة للحمل ... الموضوع ده هيفهمك كل حاجة عن تزاوج الهامستر السورى
http://www.2zoo.com/vb/showthread.php?t=210737

و بالنسبة لأكل الولدة فغالبا من 3 اسباب

اول حاجة وجود الذكر معاها - فطبعا بمجرد انك تلاقيها حامل اعزل الذكر
ثانى حاجة اى ازعاج ليها هيخليها تخاف على مولادها فتكولهم
ثالث حاجة نقص البروتين او نقص الاكل ... و ده حلة سهل جدا .. اهم حاجة انك تأكلها بياض بيض مسلوق و شربها لبن خالى الدسم و طبعا لازم يكون الاكل على طول موجود و الا حتاكل عيالها واحد ورا واحد طول مهى جعانة

Coupooo غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
الله, افيدوني, يسعدكم...