منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة القطط > سؤال و جواب لقسم هواة القطط

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 19-08-2012, 10:41 AM   #1
~AL~M3AKB~
هاوي جديد

الصورة الرمزية ~AL~M3AKB~

80 قطى عندة مشكلة بالودان

بسم الله الرحمن الرحيم
انا عندى قط شيرازى ابيض علطول فى البيت و مش بيطلع غير فى البلاكونة و هوة صغير وقع من عند اصحابوا من الدور الثانى و كان عمروا تقريبا" 4 شهور و الان عندة سنة و نص و مارة كان عندة سخونية و اعد ينزل سائل من ودانة و لونة اسود اديتوا مضاد حيوى و خف و بقا يلعب و نظفتلة و دنةوكيس جدا" و لاكن كل فاترة مبين اسبوع الى اسبعين ودنة بيبقا فيها سوائل بنية و بتتسود مع الوقت و الكثافة و انا بصراحة مش مقصر معاة علطول بنظفة و بحمى و بنظف ودنة كل يومين بس هوة بقة يعور ودنة عشان يخرج السوائل دية و انا بجد خايف علية و مهما نظفت بترجع تانى و جربت انى ادهن مرهم مضاد حيوى على الطبقة الخارجية من الودن عشان لو فى التهاب يروح ولاكن بقالة كثير بس هية خفت كثير اوى بس لسة موجودة
~AL~M3AKB~ غير متصل  
قديم 19-08-2012, 11:01 AM   #2
~AL~M3AKB~
هاوي جديد

رد: قطى عندة مشكلة بالودان

بلمناسبة لمة وقع ونزلو جابو طلع سليم
~AL~M3AKB~ غير متصل  
قديم 19-08-2012, 11:39 AM   #3
Octopus
عضوية فخرية
عضو ماسي

الصورة الرمزية Octopus

طبعا هناك مثل يقول ان القطط لها سبع ارواح
قديم 19-08-2012, 05:35 PM   #4
فاتـــو
عضوية شرفية

الصورة الرمزية فاتـــو

اهلين اخي لازم تروح للدكتور عشان يشخص حالته
ويعطيك الدواء الصحيح ولاتجرب فيه شي عشان ماتصعب حالته
وعلى ماتوديه نظف اذنه باعواد القطن فيه زيت زيتون
وان شاء الله مايشوف شر
قديم 19-08-2012, 05:50 PM   #5
نوديوس
هاوي نشيط

الصورة الرمزية نوديوس

ممكن يكون عنده عث أذن عشان كدة ودنه بتطلع إفرازات سودا و بيهرش فيها جامد
روح للدكتور البيطرى و إشرحله الحالة عشان هى ممكن تأثر على سمعه لأن واضح إن المشكلة بقالها كتير و ما إتعالجتش كويس
ربنا يشفيه إن شاء الله

سبحان الله وبحمده، سبحان الله العظيم
نوديوس غير متصل  
قديم 19-08-2012, 11:25 PM   #6
~AL~M3AKB~
هاوي جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نوديوس مشاهدة المشاركة
ممكن يكون عنده عث أذن عشان كدة ودنه بتطلع إفرازات سودا و بيهرش فيها جامد
روح للدكتور البيطرى و إشرحله الحالة عشان هى ممكن تأثر على سمعه لأن واضح إن المشكلة بقالها كتير و ما إتعالجتش كويس
ربنا يشفيه إن شاء الله
طبعا" انتا فى مصر عارف ان المستشفيات البيطرية عندنا عالمية و لية افرع فى كل دول العالم شوف القصة الخلتنى مروحش مشتشفى تانى معن المشكلة مش الفلوس خالص عمرى متخسر فى بشر او حيوان قرش
شكرا" اخى الكريم و لاكن لا يوجد اى مستشفى بيطرى قريب منى باى شكل غير مستشفى حكومى بيطرية قرب الشربية ولاكن حالاتها سيئة اوى و مش عاوز اكتب اى شئ بذيئ هنة يا عنى يا باشة لو روحت بحيوان هينفق هناك اساسا" حتى لو معندهوش مرض و مفيش قدامى غير الكلية بتاعت الطب البيطرى ولا كن مارة روحت عشان اعالج قطة سيامى امريكى بتاعت اخت صاحبى و طلع عينى عبال لمة روحت و طلعم فى البطاطا و مش فهمين غير فى الكلاب و مسكم القطة والله 4 رجالة كبار و دة عشان الدكتور مش عاوز يلمس حيوانات كنت ههشتمة لان القطة دية نظيفة و ليها غرفة بتكيف بتنام فيها و هوة قرفان اساسا" يلمس حيوان امال دخل ام الكلية لية و فى الاخر قال تقريبا" عندها كادمة او كسر و قال اعملو اشعة روحنة نعملها و اثناء ذالك التمارجى بيقلنا ديا مش سيامى امريكى و دية سيامى بندلجتش و ساعتها قلت لصاحبى يالة نمشى دية عالم مهروشة بس قلى عدية و عشان نخلص روحنة غرفة الاشعة و 4رجالة ودكتور مش عارفين يثبتوا القطة القدكف الايد و و زيانة نص شبر والله روحت انا و صاحبى مسكين معاهم ياعنى 6 على قطة صغيرة حاجة تكسف و لولا الجهود القطة عضت التمرجى جامد كانها كلب و انا فرحت و فى الاخر لقطوم الاشعة و طلعت معوجة روحنة كلبشناها تانى و صورة اشعة تانى و طلعت معندهاش كسر ولا شرخ و طلعت كادمة و فى الاخر عملولى حسبة غريبة المهم دفع100 جنية و حتى الادوية مش عندهم و انا اقولهم ....... اية كلية طول بعرض مفهاش دوا للحيونات و طبعا" قبلنا رئيس قسم و احنا خرجين قال روح اى صيدلة ممكن تلاقى طيب اية رائيك ان المشوار دة من الساعة 8 الصبح الى 4 العصر فمش عاوز اتخانق هناك لان بجد مستوى متدنى للغاية فى الكلية اما فى الوحدة البيطرية فيعتبر الخرابة فيها حجات اجدد عنها و يا ريت اى حد يكتبلى علاج المشكلة دية هوة شمع بنى بس كثير و لمة بيجمع فى شئ بينشف و لمة بخرجة من القطنة بيسود لمة اطلع كمية و هل فى مستشفيات بيطرية تبع القوات المسلحة عشان الحجات التبع القوات المسلحة بيبقا عليها تفتيشات فبتكون انظف شئ
~AL~M3AKB~ غير متصل  
قديم 19-08-2012, 11:37 PM   #7
~AL~M3AKB~
هاوي جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاتو. مشاهدة المشاركة
اهلين اخي لازم تروح للدكتور عشان يشخص حالته
ويعطيك الدواء الصحيح ولاتجرب فيه شي عشان ماتصعب حالته
وعلى ماتوديه نظف اذنه باعواد القطن فيه زيت زيتون
وان شاء الله مايشوف شر
شكرا" اخى
~AL~M3AKB~ غير متصل  
قديم 19-08-2012, 11:44 PM   #8
Octopus
عضوية فخرية
عضو ماسي

الصورة الرمزية Octopus

اول شي الاخوات افادوك واثنيتهم من مصر

و المهم في نقطة و هي السيامي الامريكي و قد يكون قصدك سيامي مهجن ب امريكي
قديم 20-08-2012, 02:36 AM   #9
نوديوس
هاوي نشيط

الصورة الرمزية نوديوس

أخى العزيز أتفهم معاناتك جيدا
و لمعلوماتك أنا عرفت معلومة مهمة جدا من طبيبة بيطرية هى قالتلى إن من 10 سنين(تقريبا مش فاكرة الرقم بالضبط) ما كانش فى تدريس pets فى كلية طب بيطرى، يعنى الدكاترة قبل التاريخ ده كانو كلهم متخصصين large animals و دواجن فهما مش أرفانين من القطة بس هما أصلا مش عارفين حاجة عن التعامل معاها
هى الحاجات البنى دى لو عث أذن بيكون ليها علاج بسيط بس بياخد وقت أنا كنت جايبة قط كان عنده إفرازات بنى غامق كدة فى ودنه و كل ما أنضفها ترجع تانى يوم تانى، و بصراحة شاهستا ربنا يباركلها قالتلى على العلاج بس قعدت شهرين مستمرة عليه لحد ما راحت الحاجات دى
الحالة اللى إنت وصفتها من نزول سائل من الأذن دى مش قادرة افيدك

نوديوس غير متصل  
قديم 20-08-2012, 02:37 AM   #10
نوديوس
هاوي نشيط

الصورة الرمزية نوديوس

طب حاول تصور جوة ودنه و تحط الصورة ممكن الخبراء يفيدوك إن شاء الله

نوديوس غير متصل  
موضوع مغلق