منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة طيور البادجي > سؤال و جواب لقسم هواة طيور البادجي

رد

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 03-03-2014, 04:48 PM   #1
almariatche
هاوي فعال

الصورة الرمزية almariatche

61 البيض هنا ممنووووع..!@

السلام عليكم
طبعا الموضوع باين من العنوان..وانا هشرحلكم الموضوع عشان اوضح اكتر.

عندي جوز استرالي شغال وليه اول مره يبيض ودي التانيه.. المره الاولي البيض طبعا انكسر لقله خبره الانثي .. اما المره دي مختلفه تماما.
الانثي باضت للمره الثانيه واللي بيها المشكله .. الموضوع ان البيضه شكلها غريب حاسسها صغيره جدا وكمان القشره خفييييفه رقيقه ومش ملساء حاسسها مكونه من الجير الخشن كدا هيا بيضه عاديه لكنها صغيره وقشرتها جيريه خفيفه.والبيضه من الخارج عليها خطوط طوليه بتقسمها والخطوط واضحه واماكنها ضعيفه وسهله الكسر.

طبعا الانثي لما باضت بالعش اللي مفيهوش غلطه قامت طلعت ورمت البيضه بره العش ولقيتها فأرضيه القفص..فشيلتها وقولت اكيد مش مخصبه مع ان الدكر مفيهوش هو كمان غلطه وحماسي جدا ودائم التكسير..فقولت ماشي لكن بعدها بيومين لقيتها باضت تاني ورمت وخرجت البيضه بره العش فأرضيه القفص تاني لكن حجمها اكبر شويه من الاولي.

والله انا مش عارف هيا بتبيض فالعش اصلا ولا فأرضيه القفص هههه
المهم انا بقي جبتلكو الصور وظللت الخطوط باللون الاسود
بالقلم عشان تبان فالكاميرا.

انا علي حد خبرتي اعتقد ان مشكلتها نقص كالسيوم_ايه علاج نقص الكالسيوم؟؟

والمشكله التانيه انها بترمي البيض خارج العش ودي معرفش حلها.!!

مع الصور/////تحياتي احمد عز

البيضتين وواضح الفرق فالحجم الاولي صغيره والثانيه اكبر

البيضه الثانيه وواضح الخطوط عليها (انا اللي مظللها بالاسود لتبان)

almariatche غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 04-03-2014, 12:16 AM   #2
nossa
مراقب منتدى هواة الطيور

الصورة الرمزية nossa

رد: البيض هنا ممنووووع..!@

السلام عليكم
بالنسبة لإختلاف حجم البيض فهذا عادي أنا كذلك حصل معي نفس الشيء
في العش الاول (3 بيضات) البيض حجمه عادي في العش الثاني (4 بيضات)البيضة الأولي صغيرة الحجم وقشرتها خفيفة لدرجة اني كنت اخاف لما احملها وأرجعها لمكانها والبيض حجمه عادي لكن قشرة خفيفة .لكن الحمد لله جميعها فقست وأنتجت فراخ في صحة جيدة ولكن كان هناك تاخر في الفقس مقارنة مع تاريخ الوضع
أما بالنسبة لرمي الأنثى للبيض أنت قم بإرجاعه (أنا كنت دائما أجد بيضة لا ترقد عليها الأنثى في بادئ الأمر ضننت انها غير مخصبة ولكن قلت لا أستعجل وادعها وكنت دائما أرجعها مع البيض الآخر يعني أطل على البياضة كل ساعة والحمد لله فقس جميع البيض) وإفحص البياضة فربما هناك ما يزعجها مثلا واضع نشارة خشب أو الفاش لأنو ممكن تكون بيضة ليست مخصبة ولكن لا يمكن ان يكون كل البيض غير مخصب خصوصا ان الزوج له تجربة سابقة
بالنسبة للكالسيوم علق عظمة الحبار في القفص أو إطحنها وضعها مع الطعام عند تقديمه للطيور أو إستعمل مسحوق الكالسيوم وعرض الطيور لأشعة الشمس الغير مباشرة

nossa غير متصل   رد مع اقتباس
رد

Bookmarks

Tags
ممنووووع..!@, البيض