منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الحيوانات :::: > قسم هواة الكلاب > سؤال و جواب لقسم هواة الكلاب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 21-09-2013, 02:18 AM   #1
mamado.mada
هاوي جديد

استفسار بخصوص جرو رود فيلر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ان شارى جرو رودفيلر عنده شهرين
ده اول كلب اجيبه يعنى معندبش خبرة حالص بس
الكلب من ساعة لما جاه و هو مش بياكل زى اول يوم
و كمان هوه خاسس شوية
علما بان الكلب نشيط و بيحب أللعب جدا

انا جيبت كيسسين دراى فوود للجراوى الصغيرة اسمه summit 10
بس الكلب مش بيحبه و مش بيرضى ياكل منه ممكن حوتلى عشر واحدت ( حبتيات دراى )
ياريت لو حد عنده حل. دا انا شارى كبسسين 6 كيلو

و كمان اخدت بالى من البراز بناعه و لكن الحمد لله مغبش ديدان وﻻ حاجة

انا لسه شاريه بقالى يومين و المفروض ميعاد التطعيم التمانى يوم 26/09
لو ممكن سعر و شرح طرق لتطعيم و اماكنها فى القاهرة الكبرى

ولو ممكن سعر و اماكن زيت كبد الحوت

وكمان عندى مشكلة الجرو على طوول بيعوس و كمان بيهوهو طول الليل
وده لما بيكون لواحده ﻻزم على طول حد قاعد معاه ياريت حد منكم يدلنى على طريقة للتخلص من العادة دى
mamado.mada غير متصل  
قديم 21-09-2013, 02:30 AM   #2
عاشق الكلاب و القطط
عضو برونزي

الصورة الرمزية عاشق الكلاب و القطط

اخي بالنسبة للتطعيم السعر في حدود 170-250 انا في اسكندرية ب170 في القاهرة لا اعلم وبالنسبة لأماكن التطعيك انا في اسكندرية لا اقدر افيدك بهذا لكن ابراهيم شريف في القاهرة وراح يدلك انشاء الله وادخل اي محل حيوانات وقول للراجل نمرة دكتور بيطري وحيعطيك كارت في العنوان والنمرة وبالنسبة للعادة السيئة يجب معرفة عمر الكلب ﻷن اي كلب صغير بيكون خائف عند تركه وحيدا اذا كان عمره 30-60يوم وبالنبة لزيت كبد الحود ممكن تلقاه في الصيدلية او مكان محل حيوانات وياريت لو تضع صور كلب لكي نقيمه وصور اسنان الكلب لتحديد العمر واي سؤال اخي لا تتردد نحن بالخدمة

اما عن انه لم يأكل قلنا عمره قد ايه ﻷن الكلب بياكل دراي فود في عمر شهرين اما عن نوع الدراي فود اول مرة اسمع عنه لكن تأكد من اين هو مصنوع ﻷن انا اتنصب عليا واحضرت دراي فود مصنع في مصر وطلع يجيب اسهال وامراض وكلبي مرضاش ياكله ياريت لو تشتري نوع نظيف مثل الرويال كانن والكمية ستكون مدونة حسب وزن وعمر الكلب واي سؤال لا تتردد

التعديل الأخير تم بواسطة : ابن سورية بتاريخ 21-09-2013 الساعة 08:41 AM. السبب: تنسيق
عاشق الكلاب و القطط غير متصل  
قديم 21-09-2013, 05:50 AM   #3
ibrahim sherif
العضو المميز في منتدى توزوو لشهر ديسمبر 2013
محترف جدا

الصورة الرمزية ibrahim sherif

رد: استفسار بخصوص جرو رود فيلر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي الكريم سعر تطعيم الثماني حوالي 100 الى 120 جنية

بالنسبة لاكل الكلب حاول تغير الاكل مثلت بيضة مسلوقة لو اكلها اذا هو لا يعجبه الدراي فود هذا وانصحك بالرويال كانين واذا ما اكل ارفع طبق الطعام من عندة و عد بعد فترة وضع الطبق مرة اخرى وان شاء الله بياكل
بالنسبة للخسسان لازم تغذيه جيدة والماء متوفر 24 ساعة يوميا يتجدد كل 4 ساعات و الفضلات تتشال و تنظف يوميا و حبوب زيت كبد الحوت من اي صيدليه و يجب ان تذهب الى محل حيوانات وتشتري حبوب الديدان للانالديدان تتتغذىعل طعام الكلب و اعتني بيه و العب معه و هيبطل نباح ان شاء الله طبعا اماكن التطعيمات في كل العيادات البيطرية و محلات الحيوانات المشهورة بيصحبها عيادة

ان شاء الله بكون افدتك

ibrahim sherif غير متصل  
قديم 21-09-2013, 06:06 AM   #4
عاشق الكلاب و القطط
عضو برونزي

الصورة الرمزية عاشق الكلاب و القطط

رد: استفسار بخصوص جرو رود فيلر

افادك اخي ابراهيم شريف ﻷنه من القاهرة وبالنسبة اذا كنت تريد تكوين جسم هائل ورائع للكلب عليك بالدخول الي هذا الرابط
www.2zoo.com/vb/showthread.php?t=322351
الكاتب انا شخصيا
واذا كنت تريد ان تعرف كيفية العناية بالكلب تفضل بالدخول الي هنا
www.2zoo.com/vb/showthread.php?t=322114
وبالنسبة لسؤال الطعام افادك اخي ابراهيم لكن اذا مارضي الكلب ياكل البيض المسلوق جرب معاه الدجاج المسلوق ﻷن الكلاب تتعود علي الطعام في كثير من الوقت وانا كلبي عودته ياكل البيض بعد اسبوع لكن الدجاج فهو ياكلة من غير تردد

عاشق الكلاب و القطط غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
استفسار, بخصوص, فيلر