منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة طيور الحب > سؤال و جواب لقسم هواة طيور الحب

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 17-07-2013, 09:51 PM   #1
مافيا البشر
هاوي جديد

الصورة الرمزية مافيا البشر

استفسارات عن الفيشر

السلام عليكم

انا عضو جديد معاكم بتمني استفاد منكم

ادخل ف الموضوع

انا جبت جوز فيشر شبابات شويه الاقي الذكر بيأكل الانثي ف بقها الله اعلم تلقيح ولا

وشويه الاقيهم بيضربو بعض بالمنقار على الدماغ مش عارف دول بيلعبو مع بعض ولا ايه ؟

وشويه الاقي الدكر مش عايز الانثي تقف معاه على نفس السناده ؟

وهما بيكلو واحد ياكل ولما التاني يخلص التاني ينزل ياكل مش بيكلو مع بعض ف نفس الوقت بيستناه يخلص مؤدبين اووي مش فاهم حاجه

برجاء الرد على اسألتي والاستفسارات

واسف على الاطاله

تحياتي : مافيا البشر

اقرأ المزيد هنا: استفسارات عن الفيشر - منتديات تو زوو http://www.2zoo.com/vb/showthread.ph...#ixzz2ZPfA5Pqg
مافيا البشر غير متصل  
قديم 17-07-2013, 10:37 PM   #2
الكادي هواها
عضوية شرفية

الصورة الرمزية الكادي هواها

رد: استفسارات عن الفيشر

ينقل السؤال وجواب

الكادي هواها غير متصل  
قديم 18-07-2013, 07:29 PM   #3
مافيا البشر
هاوي جديد

الصورة الرمزية مافيا البشر

91 مشاهده وده الرد

عندي استفسار تاني حطيت ليهم قش فدخلوه ف البيضاه وبلاقي الدكر واقف ع رجل واحده ومش عارف السبب م انو ف الاكل بيقف على الاتنين
مافيا البشر غير متصل  
قديم 18-07-2013, 10:37 PM   #4
محمود1991
هاوي نشيط

الصورة الرمزية محمود1991

اخي واضح انك مبتدأ بتربية الطيور وهذا ليس عيب بالنسبة لاستفسارك الاول باعتبار الجوز جديد عندك فهذا وباعتبار ان الوقت ليس موسم تزاوج الفيشر فشيئ طبيعي ان تحدث بعض المناوشات بين الذكر والانثى باعتبار الجوز جديد لديك انصحك بان تصبر حتى شهر 11او 12 (موعد تزاوج الفيشر) حتى تبدا الطيور تتالف مع بعض وسؤالك الثاني , طيور الفيشر لا تستخدم القش في بناء العش بل تستخدم سعف النخيل او ضع لهم نشارة خشب في العش اما القش فهي تلعب فيه ودخولها للعش فهو بالفطرة لان العش بالنسبة لها هو مكانها الامن الي تربت فيه وشيئ طبيعي يوقف ذكر على رجل وحده لانه بكون بوضع الاسترخاء او النوم وكذلك الامر مع الانثى

تقبل مروري

Bookmarks

Tags
الفيشر, استفسارات