منتديات تو زوو متخصصون في عالم الحيوان وتربية المخلوقات الجميلة ويضم منتدانا أكبر وأروع تجمع لهواة تربية الحيوانات والطيور والأسماك والأحياء المائية والزواحف والبرمائيات ولمتابعي تحركات الحشرات والمفصليات ولمحبي الزراعة والعناية بالنباتات كما نوفر لكم من خلال سوق تو زوو الالكتروني الكبير عرض سلعكم بالمجان وبعد ذلك كله تستريحون في استراحة الهواة متمنين لكم طيب الاقامة لدينا

تابعنا على تويتر تابعونا على فيسبوك العضو المميز
تحميل تطبيق توزوو على Ios تحميل تطبيق توزوو على Android

اشترك في نشرتنا البريدية ليصلك كل جديد

العودة   منتديات تو زوو > :::: منتدى هواة الطيور :::: > قسم هواة طيور البادجي

موضوع مغلق

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
قديم 24-07-2011, 10:47 PM   #1
almariatche
هاوي فعال

الصورة الرمزية almariatche

81 طرائف وعجائب البادجى...ادخل واحكى.

هذة القصص من طرائف وعجائب طيور البادجى حبيت اعرفكم على اظرف الحيوانات لى بعد الزرافة هههه...المهم: ......... اخوانى الاحباب كنت فى حديث مع اخ غالى من هواة تربية البادجى وسردت له فى الحديث قصة طريفة حدثت معى واردت ان يكون موضوع ممتع لنا جميعا نسرد فيه طرائف ما يحدث معنا اثناء التربية وسابدا بنفسى

فى احد الايام كنت وصديق لى اعتز بصداقته وتقريبا الوحيد الذى يدخل عند طيورى نتفحص العشوش بعد القيام بعملية نظافة شاملة للاقفاص واعطانى بيضة قال لى انها فاسدة فاخذتها ورميتها فى الشنطة المخصصة لجمع المخلفات وفى اليوم التالى دخلنا انا وصديقى نتفحص الطيور وسمعنا صوت فرخ يبدو انه حديث الخروج من البيضه ندور يمين شمال مش لاقيين حاجة فى العشوش بالسن ده وبعدين تتبعت مصدر الصوت فوجدته ياتى من شنطة المخلفات نظرت بداخلها فوجدت البيضة التى رميناها بالامس قد فرخت صغيرا ممدت يدى والتقطه ووضعتة عند زوج لدية افرخ بنفس السن ولكن هل عاش .....................................................؟

بفضل من الله عاش وكبر واعطيته انثى من اسبوع وبفضل الله ستضع البيض قريبا ومن هذه القصة لا استطيع الا ان اقول

سبحان الله لاقوة الا بالله ........انا بقي موقفي صغير حبتين اللي هو كنت بغير الاكل وواقف في الحجرة بتاعت الطيور و انا من عادتي اني اجمع الاكل في صينية كبيرة و اقوم بتنظيفه علي ارضية الحجرة و كل اسبوع انضف الحجرة و الاقفاص و الارضيات و كده
المهم بقي انا بجمع كده الاكل و اديت ضهري للاقفاص و كنت نسيت اقفل باب قفص لقيت ذكر انجليزي عزيز عليا اوي طار ووقف علي ضهري و انا ساعتها اتخضيت لاني في اعتقادي انه زي كل يوم قفلت الاقفاص و لكن المرة دي مش قادر اقولك انا تقريبا كنت بعمل زي اللي لبسه عفريت المهم ساب ضهري و طلع علي كتفي و بعدين نزل في الصينية ياكل كل ده و انا واقف مش عارف اعمل ايه بعد لما خضني المهم بقي سيبته في الصينية ياكل و خلاص و لما اكتشف انه بياكل قشر مش اكل صحيح رجع القفص تاني لوحده .... غبي بقي .... بس يستاهل علشان خضني .........
almariatche غير متصل  
قديم 25-07-2011, 11:36 AM   #2
زيزو الرياض
موقوف

رد: طرائف وعجائب البادجى...ادخل واحكى.

ههههههه بس حلوه فقست

سبحان الله
زيزو الرياض غير متصل  
قديم 25-07-2011, 12:51 PM   #3
ltm-koko
هاوي نشيط

الصورة الرمزية ltm-koko

ههههه حلوة القصة ... !!
ويا ريت يحطوها كموضوع مثبت
ltm-koko غير متصل  
قديم 25-07-2011, 06:04 PM   #4
foo_fee
محترف

الصورة الرمزية foo_fee

ههههههه (يــسلمو..خيوو
قديم 25-07-2011, 10:51 PM   #5
almariatche
هاوي فعال

الصورة الرمزية almariatche

مشكوررررين....وياليت كل اللي عندة قصة يحكيها...
almariatche غير متصل  
موضوع مغلق

Bookmarks

Tags
البادجى...ادخل, واحكى., وعجائب, طرائف